Twitter logoTwitter verhoogt deze week de limiet voor het aantal karakters van 140 naar 280 tekens. Vanaf september is hier uitgebreid mee getest en Twitter heeft nu aangegeven dat dit voor iedereen beschikbaar komt.

In de testperiode is naar boven gekomen dat het aantal gebruikte karakters alleen in het begin groeide. Daarna viel dit weer terug naar een gemiddelde van 140 tekens. Ongeveer 5% van de tweets was langer dan 140 tekens. Daarnaast bleek dat 2% van de tweets een lengte van 190 tekens of langer had. Met de aanpassing daalde het aantal tweets dat de grens van het maximale aantal karakters bereikte van 9% naar 1%. Met deze aanpassing wil Twitter meer ruimte geven voor de boodschap van gebruikers. Er moesten vaak woorden of zinsdelen geschrapt worden om de tweet toch binnen de 140 tekens te krijgen. Dit beperkte de boodschap of deed een gebruiker zelfs besluiten om geen tweet te plaatsen.

aantal gebruikte tekens Twitter naar 280 tekens

Meer ruimte in een tweet (Bron: Twitter)

Alleen in het Japans, Chinees en Koreaans blijft 140 tekens wel de limiet. Bij deze talen staat 1 karakter voor een lettergreep of woord. De ruimte is daar al voldoende gebleken.

Meer interactie door 280 tekens

“In addition to more Tweeting, people who had more room to Tweet received more engagement (Likes, Retweets, @mentions), got more followers, and spent more time on Twitter.”

Tijdens de testperiode bleek dat gebruikers met een hoger aantal maximale karakters meer interactie hadden met hun volgers. Dit resulteerde in een groei van likes, retweets en vermeldingen. Ook groeide het aantal volgers sneller en werd er meer tijd op Twitter besteed.

Twitter heeft vanaf het begin altijd uit 140 tekens bestaan. Dit was het kenmerk van dit sociale media kanaal. Aanpassingen als foto’s, video’s en gebruiksnamen (@…….)  die niet meer meetelden voor het aantal karakters rekte die grens al op. Nu is dus ook het werkelijk aantal karakters vergroot.

Bron: Twitter

Heb je nog vragen over sociale media? Neem dan contact op.

Naam (verplicht)

E-mail (verplicht)

Website

Onderwerp (verplicht)

Bericht (verplicht)

Dit formulier verzamelt jouw naam, email, website en mogelijke andere privacygevoelige informatie die je in het bericht naar ons toestuurt. We gebruiken deze informatie alleen om contact met je op te nemen of je vraag te beantwoorden. Lees voor meer informatie onze Privacy Statement.