SEO Trends voor 2018

Het jaar is nog lang niet ten einde, maar de SEO Trends voor 2018 laten zich al duidelijk herkennen. Om je voor te bereiden op deze trends licht ik deze hieronder toe. Voor je het weet is het tenslotte januari en je hebt nu al de mogelijkheid om hierop in te gaan spelen! Om voorsprong te kunnen pakken of te behouden is het goed om deze SEO trends zeker niet uit het oog te verliezen.

De SEO Trends voor 2018

  1. Featured Snippets en snelle antwoorden
  2. Voice search en digitale assistenten
  3. Infographics
  4. Mobiele zoekindex
  5. Visueel zoeken
  6. Gebruikservaring (user experience)
  7. Linkbuilding
  8. Accelerated Mobile Pages (AMP)

1. Featured Snippets en snelle antwoorden

Sinds de introductie van featured snippets in 2016 is deze nieuwe manier van vragen beantwoorden binnen de zoekmachineresultaten van Google zeer snel gegroeid. Volgens de laatste cijfers wordt al bijna bij 1 op de 3 zoekvragen op Google een snelle antwoord (quick answer) getoond (Bron: Stone Temple Consulting). En dit blijft groeien!

Deze SEO Trend laat de noodzaak zien van het structureren en markeren van jouw gegevens om Featured Snippets mogelijk te maken op jouw website. En als je dit succesvol inzet, kan je op plaats 0 terechtkomen in de zoekresultaten. Een interessante trend om invulling aan te gaan geven!

featured snippet - SEO Trends 2018
Featured Snippet 2 - SEO Trends 2018

2. Voice search en digitale assistenten

Zoeken door middel van stem op de smartphone of andere smart devices met behulp van bijvoorbeeld Siri (Apple), Google Now of Cortana (Microsoft) is een SEO trend die niet meer te missen is. Volgens Google is tegenwoordig 1 op de 5 zoekopdrachten afkomstig van stemgerelateerde zoekopdrachten. En hiermee opent zich een compleet ander speelveld binnen SEO. Nu moeten we ons gaan focussen op langere zoektermen (long-tail) in echte zinnen. Want via tekst zoek je op “SEO uitbesteden”, maar als je het via stem zoekt zeg je “ik zoek een SEO-bedrijf”. Of voor een vakantie. Tekst: Vakantie Barcelona. Gesproken: Ik zoek een hotel in Barcelona.

Als de voice search vaker gebruikt wordt, wordt het nog slimmer. Hierdoor wordt het gebruik en nut gepromoot en gaan nog meer mensen er gebruik van maken. Ook het gebruik van slimme apparaten die werken met o.a. voice search wordt steeds normaler. De groei van voice search is begonnen en niet meer te stoppen. Aanhaken is dus noodzakelijk.

3. Infographics

Het gebruik van afbeeldingen was de afgelopen jaren één van de belangrijkste SEO trends. Dit is ook voor 2018 zeker het geval. Maar dan ook vooral de infographics. Betere en rijkere beelden (visuals) zullen een nog bepalendere rol gaan spelen. Dit kunnen naast infographics ook verdiepende producten als bedrijfsvideo’s en productvideo’s zijn. Het maken van goede visuals is altijd een moeilijk punt. Hoeveel foto’s maak ik? Op welke manier wil ik mijn product of dienst tonen? Wat ga ik vertellen in een uitlegvideo? Allemaal vragen waar je mee gaat of hebt geworsteld.

4. Mobiele zoekindex

De mobile first index is één van de SEO trends die in 2018 helemaal van de grond moet gaan komen als Google dit actief gaat meenemen in de updates van hun algoritme. Verschillende stappen zijn hier al mee gezet in de voorgaande updates en je kunt er straks niet meer omheen. Mobiel moet de eerste richting zijn om te denken. Voor het gebruik door consumenten is dit inmiddels wel duidelijk. Ongeveer 57% van het verkeer online gaat tegenwoordig via mobiele apparaten. Maar de zoekresultaten laten nog compleet andere resultaten zien. Veel bedrijven hebben hun mobiele zoekindex niet op orde en gaan bij mobile first een enorme stap terug doen.

Voor de mobiele zoekindex is lokaal zoeken via mobiel een grote kans en eigenlijk een must.  Zorg dat jouw bedrijf hier klaar voor is!

5. Visueel zoeken

Alles op het internet wordt steeds meer visueel georiënteerd. Daarom is visueel zoeken ook één van de SEO trends voor 2018. Infographics kun je hier ook als een onderdeel van zien, maar dit gaat nog verder. Zowel Google, Bing als Pinterest hebben serieuze investeringen gedaan om een visuele zoekmachine te bouwen. Een zeer interessante trend. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het gebruik van Pinterest Lens

Pinterest Lens - SEO Trend 2018

6. Gebruikservaring (user experience)

Google heeft aangegeven dat het gebruiksgenot van een website meer bepalend moet gaan zijn. De focus gaat meer op de gebruiker en websites moeten dus kwaliteit gaan leveren in deze ervaring. Een goede gebruikservaring zorgt ervoor dat bezoekers acties gaan ondernemen op een website. Of dit nu doorklikken of een aankoop doen is, is minder relevant. De tijd besteed op een website moet beter en waardevoller. En hier kan Google van alles in meekijken via Analytics data.

Het is niet meer voldoende om alleen maar te kijken naar groeiende aantal bezoekers vanuit zoekresultaten. De ervaringen van gebruikers worden ook steeds bepalender in deze. Daarom is het verbeteren van de gebruikservaring één van de SEO trends van 2018.

7. Linkbuilding

Link Building is en blijft een belangrijk onderdeel van SEO. Ook in 2018. Maar nog meer dan normaal wordt het opbouwen van een structuur op basis van kwaliteit belangrijk. Relevantie is waar je naar op zoek moet gaan en je moet linkbuilding gaan zien als een proces voor de langere termijn. Denk hierbij meer richting het opbouwen van relaties met merken of andere websites.

Een gedifferentieerd linkprofiel wordt nog belangrijker om te zorgen voor een stabiel backlink profiel van jouw website.

Kijk daarnaast ook naar je interne linkprofiel. Een goed opgebouwd linkprofiel blijft enorm belangrijk!

8. Accelerated Mobile Pages (AMP)

Google gaat steeds meer focussen op Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit loopt gelijk op met de ontwikkeling van de eerder genoemde Mobile first index. Inmiddels zijn er al ruim 2 miljard AMP pagina’s. Dit aanbod groeit dagelijks.

Door de snellere laadtijd heeft een AMP bepaalde voordelen in de ranking binnen Google. Erg interessant om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor jouw website.

Hieronder zie je een voorbeeld van de weergave in de zoekresultaten van een Accelerated Mobile Page op een mobiel apparaat.

accelerated mobile pages - SEO Trends 2018

Heb je nog vragen over Zoekmachine Optimalisatie (SEO)? Neem dan contact op.

    Naam (verplicht)

    E-mail (verplicht)

    Website

    Onderwerp (verplicht)

    Bericht (verplicht)

    Dit formulier verzamelt jouw naam, email, website en mogelijke andere privacygevoelige informatie die je in het bericht naar ons toestuurt. We gebruiken deze informatie alleen om contact met je op te nemen of je vraag te beantwoorden. Lees voor meer informatie onze Privacy Statement.