Afgelopen week heeft Google een nieuwe layout in gebruik genomen. De weergave van de zoekmachine in de mobiele weergave is aangepast. De looks van de app of desktop zijn niet aangepast. Hierbij is Google afgestapt van de harde vierkante vakken en overgestapt op afgeronde vakken. Hiermee lijkt de lijn doorgetrokken te worden die voortkomt uit de vorm van de schermen van de nieuwste smartphones van vandaag de dag. Deze hebben veelal ook deze afgeronde vorm.

Hoe ziet de nieuwe layout er uit?

Nieuwe layout Google zoekresultaten
Nieuwe layout Google zoekresultaten 2

Naast de rondere vlakken valt op dat de weergave nog meer kleine aanpassingen heeft. De links hebben een lichtere kleur blauw gekregen waardoor ze meer opvallen dan het eerder gebruikte donkerblauw. Hiermee zal het aantal kliks beïnvloedt moeten worden.

Ook zijn de sterren bij Google Mijn Bedrijf (lokaal zoeken) geel geworden in plaats van oranje. Met deze wijziging willen ze deze sterren zeker nog meer belang gaan geven.

We hebben alles nog even nagelopen en het lijkt dat het deze keer vooral een aantal esthetische wijzigingen zijn geweest. Er is geen verschil te zien in het aantal advertenties. Welke gevolgen deze aanpassingen gaan hebben voor zoekmachine optimalisatie of online adverteren is op dit moment niet aan te geven.

Of dit een test uitrol of een definitieve aanpassing is, is niet bekend. Google heeft geen officieel bericht gedaan over deze aanpassing. Mogelijk volgt er in de komende weken nog meer? Of komt er toch een publicatie met toelichting? Wij houden je op de hoogte.

Heb je nog vragen over online marketing? Neem dan contact op.

    Naam (verplicht)

    E-mail (verplicht)

    Website

    Onderwerp (verplicht)

    Bericht (verplicht)

    Dit formulier verzamelt jouw naam, email, website en mogelijke andere privacygevoelige informatie die je in het bericht naar ons toestuurt. We gebruiken deze informatie alleen om contact met je op te nemen of je vraag te beantwoorden. Lees voor meer informatie onze Privacy Statement.