Langere meta omschrijving Google

Google heeft eind 2017 bekend gemaakt dat een langere meta omschrijving mogelijk wordt. De oude meta omschrijvingen konden maximaal 156 tekens bevatten en dit is nu uitgebreid naar 320 tekens. Hiermee kun jij jouw bedrijf dus nog beter later zien aan jouw potentiële klanten!

Maar hoe ziet die nieuwe langere meta omschrijving (ook meta description genoemd) er dan uit? Hieronder zie je een voorbeeld van een oude, kortere meta description en een nieuwe langere meta omschrijving.

Langere meta omschrijving Google

Wat is een meta omschrijving?

Een meta omschrijving is de tekstuele omschrijving die een zoekmachine (bijvoorbeeld Google) laat zien in de organische zoekresultaten. Hiermee geef je een eerste indruk af aan jouw potentiële klanten. Na de meta titel (meta title) heeft dit een grote overtuigende rol om te zorgen dat een potentiële bezoeker gaat klikken op de link van jouw bedrijf. Relevantie en een goede call to action zijn hierin van belang.

De meta heeft geen invloed op de indexatie van zoekmachines, maar is toch enorm belangrijk bij zoekmachine optimalisatie (SEO). Dit vanwege de overtuigende rol die de meta omschrijving heeft.

Hoe werkt de indexatie van een meta omschrijving?

Navraag heeft geleerd dat Google nog steeds zelf bepaald welke informatie zij tonen in de organische zoekresultaten. Ze kunnen er voor kiezen om de oude meta omschrijving te blijven tonen of om de langere meta omschrijving in te korten. Het inkorten van meta omschrijvingen was iets wat nu ook al gedaan werd door Google. Dit werd gedaan bij een te lange of een ontbrekende meta description.

Ze kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om wel de langere meta omschrijving te tonen, die jij zelf geschreven hebt. En dit biedt kansen!

Wat kun jij nu doen met de langere meta omschrijving?

Je kunt nu als een malle al jouw meta omschrijvingen gaan aanpassen en vergroten, maar of dat slim is weet ik niet. Focus is hier een belangrijk element en doe twee dingen.

  1. Ga vanaf nu bij nieuwe pagina’s, berichten enz altijd gebruik maken van de vergrote aantal tekens;
  2. Ga in Google Analytics na welke pagina’s het meest succesvol zijn op basis van verkeer, omzet en positie in de zoekresultaten. Pak deze als eerste aan en breidt hier het aantal tekens uit om jouw positie of belang te versterken. 320 tekens nemen tenslotte meer plek in dan 156 tekens. Je duwt je concurrenten dus iets verder weg!

En hoe zit het met mobiele zoekresultaten?

Google heeft een tijdje geleden aangegeven dat inmiddels de helft van de zoekresultaten via mobiele apparaten gaan. Hier loopt dus veel verkeer over. Maar de aanpassing van de meta omschrijving is voor mobiel niet van toepassing. Deze lijkt nog steeds op de oude hoeveelheid van rond de 130 tekens te staan.

BELANGRIJK: Doordat de omschrijvingen op mobiel niet langer zijn geworden, is het van belang om in jouw verlengde meta omschrijvingen de belangrijke zaken vooraan te vermelden. Hiermee zorg je dat ook op mobiel deze informatie getoond wordt

Heb je nog vragen over adverteren via Zoekmachine Optimalisatie? Neem dan contact met ons op.

    Naam (verplicht)

    E-mail (verplicht)

    Website

    Onderwerp (verplicht)

    Bericht (verplicht)

    Dit formulier verzamelt jouw naam, email, website en mogelijke andere privacygevoelige informatie die je in het bericht naar ons toestuurt. We gebruiken deze informatie alleen om contact met je op te nemen of je vraag te beantwoorden. Lees voor meer informatie onze Privacy Statement.