Google heeft een grote wijziging doorgevoerd in de weergave van advertenties in de zoekresultaten op desktops. Ze gaan de advertenties in de rechterkolom van de zoekresultaten verwijderen. Daarnaast is het maximaal aantal getoonde advertenties boven de organische zoekresultaten vergroot naar 4 stuks. De vierde advertentie lijkt echter alleen maar getoond te gaan worden bij commercieel interessante zoekwoorden. In Amerika werden de voorbeelden autoverzekering en hotels in New York  genoemd. Welke dit in het Nederlands zullen worden is op dit moment onbekend en ook is onduidelijk wat commercieel interessante zoekwoorden zijn en niet.

In de rechterkolom worden alleen nog de uitgelichte producten (Product Listing Ads: PLA’s) uit Google Shopping getoond. Deze krijgen hierdoor een nog prominentere plaats in de weergave op desktops.

Google’s officiële verklaring voor het verdwijnen van de advertenties uit de zoekresultaten is:

“We’ve been testing this layout for a long time, so some people might see it on a very small number of commercial queries. We’ll continue to make tweaks, but this is designed for highly commercial queries where the layout is able to provide more relevant results for people searching and better performance for advertisers.”

Met deze wijziging komt een einde aan een lange testperiode van Google waarin ze verschillende varianten hebben getest. De weergave van mobiel en desktop komen hiermee steeds dichter bij elkaar te liggen. Op mobiel toont Google op dit moment twee of drie advertenties boven de organische zoekresultaten. De wijziging wordt wereldwijd doorgevoerd.

Gevolgen van de wijziging?

Het lijkt een wijziging van grote impact te zijn, die zeker ook gevolgen heeft voor het bereik van Google Adwords. Straks worden er maximaal 4 advertenties getoond in plaats van de 11 advertenties tot nu toe. Onderaan de pagina worden nog wel de drie advertenties getoond. Dit geldt natuurlijk alleen voor de desktop aangezien mobiel al minder advertenties toont. Mobiel neemt wereldwijd al meer dan de helft van de zoekresultaten voor zijn rekening, dus Google zal ook inspelen op de verdere groei van mobiel als primair zoekmiddel. Daarnaast zal het waarschijnlijk ook gevolgen hebben voor de Cost Per Click (CPC). Een stijging is te verwachten, maar de gevolgen zullen in de komende maanden duidelijk gaan worden.

Ook op het gebied van SEO heeft het impact aangezien de organische zoekresultaten één plek naar onder worden gedrukt. De definitieve impact zal in de komende maanden gaan blijken.

Op het moment van schrijven van deze blog lijkt Google al bezig te zijn met het doorvoeren van de wijzigingen. Er zijn continue aanpassingen in de weergave van de zoekresultaten te zien.

Om een beeld te geven van de wijziging hieronder twee voorbeelden van de oude en de nieuwe situatie:

Oude weergave Google advertenties in zoekresultaten

Zoekresulaten oude stijl

Nieuwe weergave Google advertenties in zoekresultaten

Zoekresultaten nieuwe stijl

Heb je nog vragen over adverteren via Google Adwords? Neem dan contact met ons op.

    Naam (verplicht)

    E-mail (verplicht)

    Website

    Onderwerp (verplicht)

    Bericht (verplicht)

    Dit formulier verzamelt jouw naam, email, website en mogelijke andere privacygevoelige informatie die je in het bericht naar ons toestuurt. We gebruiken deze informatie alleen om contact met je op te nemen of je vraag te beantwoorden. Lees voor meer informatie onze Privacy Statement.